Facebook-mainonta: vinkit suomalaiselta huippuosaajalta

| 5.7.2017

Kesäkuun lopussa Facebook ilmoitti, että palvelussa oli ylittynyt kahden miljardin aktiivisen käyttäjän raja. Lukema sisältää varmasti jonkin verran epäkurantteja profiileja, mutta siitäkin huolimatta palvelulla on kiistämättä valtava määrä käyttäjiä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että yrityksille Facebook on vailla vertaa oleva markkinointikanava. Haastattelin Suomen kovimpiin Facebook-osaajiin kuuluvaa Dick Lindertziä aiheen tiimoilta.

”Facebook on pelkkää hömppää”, ne sanovat

Suosikkihahmoni setämies epäilemättä ajattelee noin (mainittakoon muuten tähän väliin, että ”henkisesti setämies” voi olla hyvinkin nuori henkilö ja myös naispuolinen), kuten myös jokunen muukin. Onhan siinä toki totuuden siemen, sillä Facebookissa on paljon hömppää ja se on koko lailla viihteellinen kanava. Ihmiset kuitenkin tuppaavat tykkäämään viihteestä ja haluavat viettää aikaansa sen parissa, joten siellä he myös altistuvat markkinointiviestinnälle.

Kaksi miljardia ihmistä. Noin 365 kertaa Suomen väkiluku.

Facebookin käyttäjämäärät kuukausittain

Lähde: TechCrunch

Maapallon väkiluku on tällä hetkellä noin 7,5 miljardia ja tästä määrästä arviolta 3,8 miljardilla ihmisellä on oikeasti pääsy internetiin ja/tai Facebookiin, joten tuo kaksi miljardia aktiivista käyttäjää tarkoittaa, että joka toinen meistä on palvelussa käyttäjänä.

Eikä siinä vielä kaikki: Facebook kerää meistä käyttäjistä jatkuvasti tietoa niin, että mainosten kohdentamisesta tulee yhä tarkempaa ja tarkempaa. Se on toisaalta pelottavaa, mutta toisaalta siinä on myös puolensa. Kunnon suomalaisenhan kuuluu sisäsyntyisesti vihata mainoksia, mutta kyllä ainakin itselleni on tullut Facebookissa vastaan useasti sellaista sponsoroitua sisältöä, josta on ollut minulle jopa hyötyä.

Dick Lindertz, SoMe MastersPäätin tämän merkkipaalun kunniaksi haastatella Suomen kovimpiin Facebook-osaajiin lukeutuvaa Dick Lindertziä, joka on yrityksensä SoMe Mastersin kautta auttanut jo vuosien ajan suomalaisia yrityksiä hyödyntämään Facebook-mainonnan potentiaalia.

Työnsä kautta Dick on myös hankkinut valtavan tietomäärän siitä, mikä käytännössä toimii Facebookissa ja mikä ei.

Missä tilanteissa Facebook-mainonta toimii ja missä ei?

Minkälaisille yrityksille tai minkälaisissa tilanteissa Facebook-mainonta kokemuksesi perusteella toimii hyvin?

Tänä päivänä Facebook-mainonta alkaa olla useimmille yrityksille “de facto” -mainoskanava, eli käytännössä melkein pakko, jos yleisesti ottaen aikoo markkinoida yritystään. Facebook on suurelle osalle suomalaisia kiinteä osa arkea, siinä missä TV ja sanomalehdet aikaisemmin, joten jos haluaa saavuttaa ostajansa, on “torikauppiaan mentävä torille”, eli on mentävä sinne missä asiakkaat ovat.

Toisin kuin hakukonemainonta, Facebook-mainonta on usein “push”-tyypistä eli asiakkaiden ostohalukkuutta rakennetaan ja luodaan tarpeita, kerrotaan olemassaolosta, tarjotaan tuotetta juuri, kun sitä miettii, ja niin edelleen. Kun taas asiakas hakukoneelle meneessään yleensä jo tietää mitä haluaa, eli tällöin kyseessä on “pull”-mainontaa.

Vielä vuosia sitten B2B-puolella vältettiin Facebook-mainontaa, kunnes ymmärrettiin, että markkinointi on nykyään H2H (human to human eli ihmiseltä ihmiselle), ja että jokaisen yrityksen takana on ihmisiä, joihin pitää vaikuttaa. Ja suurimmalla osalla vaikuttajia, ostajia, toimitusjohtajia jne. on perhe ja ystäviä, joten he ovat Facebookissa (jossa heihin voi myös kohdennetusti vaikuttaa).

Mikäli yrityksellä on verkkokauppa, on Facebook/Instagram -mainonta käytännössä elinehto.

Minkälaisille yrityksille tai minkälaisissa tilanteissa Facebook-mainonta ei toimi niin hyvin?

Kun yrityksen toimiala on hyvin erikoistunut, eli sellainen, jossa kohderyhmänä on erittäin kapea-alainen ostajakunta ja joita on lukumääräisesti vähän. Käytännössä siis yritykset, jotka eivät muutenkaan juuri markkinoi itseään muuten kuin suorilla asiakaskontakteilla hyvin tiedossa oleville henkilöille. Mutta näitäkin rupeaa olemaan vähemmän ja vähemmän.

Esimerkkinä tällaisesta ehkä se, kuinka eräs lentokonevalmistaja markkinoi Instagramissa Helsinki Air Shown aikana hävittäjäänsä Suomen seuraavaksi valinnaksi, ja heillä on kuitenkin Suomessa vain yksi potentiaalinen asiakas…

Vinkkejä Facebook-mainontaa harkitseville ja tekeville

Mitä vinkkejä antaisit Facebook-mainontaa aloittavalle yritykselle?

Facebook-mainonta toimii parhaiten kun sitä tekee jatkuvasti. Vaikka tekisi sitä pienelläkin budjetilla, niin jatkuvuus on tärkeää. Pitkään pyörivä edullinen kampanja on parempi kuin lyhyt ja kallis, ja kun tarvitsee tehostaa jotakin, niin se on helpompi tehdä jo olemassa olevalle yleisölle, joka on luotu pitkäaikaisella mainonnalla.

Mitkä ovat joitakin yleisimpiä virheitä, joita yrityksissä tehdään Facebook-mainontaan liittyen?

Yleisin virhe on se, että kokeillaan ja unohdetaan. Facebook-mainonnassa pitää reagoida mainonnan tuloksiin. Lisäksi sosiaalisen median mainonta on luonnollisesti sosiaalista, joten pitää varata aikaa siihen, että pystyy vastaamaan asiakkaiden palautteeseen ja kommentteihin. Tämä ei vie paljoa aikaa ja voi lisäksi kasvattaa mainonnan tehoa olennaisesti.

Mikä toimii Facebookissa vuonna 2017?

2016 oli videoiden vuosi ja tämä trendi vain jatkuu ja vahvistuu. Lyhyet, konstailemattomat ja suoraan asiaan menevät videot toimivat, samoin kuvista rakennetut slideshow-videot. Yhä enemmän tehdään mainontaa, joka on kohdistettu niin, että sen näkee vain, jos on ensin jotenkin sitoutunut mainostajan materiaaliin (esimerkiksi käynyt verkkokaupassa).

Muuta matkan varrella mukaan tarttunutta

Tuleeko mieleen jotain hauskaa tai vähemmän hauskaa kommellusta matkan varrelta?

Facebookissa on myös mahdollista ”ylimainostaa”, eli valitaan tosi pieni alueellinen kohderyhmä, tehdään yksi mainos ja iso budjetti. Eräs asiakkaani kasvatti hyvin toimivan mainoksen päiväbudjettia kymmenkertaiseksi, mikä aiheutti sen, että kohderyhmän ihmiset näkivät hänen mainoksen aina, kun olivat Facebookissa, joka paikassa ja koko ajan… Ihan kiva, mutta parin päivän päästä alkoi tulla aikaa katkeraa palautetta. 🙂

Onko jotain muuta, mitä haluaisit mainita?

On hyvä muistaa, että Facebook-mainonta on nykyään myös Instagram-mainontaa, eli oletusarvoisesti kaikki mainokset tehdään niin, että ne näkyvät sekä Facebookissa että Instagramissa. Erillisiä Instagram-mainoksia ei tarvitse tehdä (toki niitä voi tehdä, jos on tarve).

Mutta Facebook on ilmainen palvelu!

Huomasin tätä postausta kirjoittaessani, että yksi olennainen kysymys jäi esittämättä Dickille: ”Miksi Facebookissa täytyy mainostaa, kun ilmaiseksikin saa näkyvyyttä?”

Vastaan tähän kysymykseen itse.

Kun ajattelee Facebookia yrityksenä, niin mikä on sen perimmäinen tavoite? Varmaan sama kuin käytännössä millä tahansa muullakin liiketoimintaa harjoittavalla yrityksellä: tuottaa omistajilleen (mahdollisimman paljon) voittoa. Tämä tarkoittaa sitä, että Facebookia palveluna kehitetään koko ajan siihen suuntaan, että se tuottaisi enemmän ja enemmän rahaa. Kun julkaiset yrityksen Facebook-sivulla päivityksen, et vain yksinkertaisesti saa sille näkyvyyttä ilmaiseksi niin hyvin kuin sponsoroimalla päivitystä vähän. Toki löytyy poikkeuksia, Facebook-tähtiä, jotka pystyvät hankkimaan näkyvyyttä ilmaiseksikin, mutta suurin osa meistä ei ole tähtiä.

Olin keväällä jossain tapahtumassa, jossa Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm oli puhumassa. Varusteleka on menestynyt hienosti Facebookin hyödyntämisessä markkinointikanavana, mutta hekin käyttävät siellä rahaa, eli eivät nojaa pelkästään orgaaniseen näkyvyyteen.

Siihen on ihan selvä syy: jokainen Facebook-mainontaan käytetty euro tuottaa heille takaisin moninkertaisesti euroja myynnin kautta. Valitettavasti en muista tuosta esityksestä tarkkoja lukuja, mutta Google-haku auttoi löytämään Varustelekan Facebook-mainonnan kurssin materiaalin (joka muuten kannattaa lukea läpi), jossa mainitaan näin: ”Huhtikuussa 2017 Varusteleka käytti mainontaan 14 498,93 € ja mainonta tuotti liikevaihtoa 201 228,70 €.”

Ihan lopuksi täytyy vielä mainita, että eihän se Facebook-mainonta takaa mitään automaattista menestystä, vaan sekin pitää osata. Mutta Facebook on oikein käytettynä ehdottomasti yksi tehokkaimmista nykyaikaisen markkinoinnin välineistä.

Simo Kari

Simo Kari

Pääpahis

• Savolais-hämäläinen introvertti, eli kiero, hidas ja umpimielinen. Melko toimiva yhdistelmä.
• Käytännön digitalisaation konkari; tavalla tai toisella jo yli 20 vuotta ruohonjuuritason muutoksessa puurtamassa.
• Osaamista on kertynyt varsinkin näistä aihealueista: IT, markkinointi ja projektinhallinta.
• Innokas penkkiurheilija ja tavallaan innokas kuntoilija.

Share This