Lahden seudun Kasvu Openissa voitto tuli hyvän tarinan siivittämänä

| 15.6.2017

Lahden seudun vuoden 2017 Kasvu Open -semifinaali järjestettiin FellmanniCampuksella 15. kesäkuuta. Viidestätoista ohjelmaan valitusta kasvuhaluisesta pk-yrityksestä oli mukana semifinaalivaiheessa vielä 12. Vaikka vähemmistö yrityksistä oli varsinaisia teknologiayrityksiä, niin digitalisaatio oli vahvasti esillä tapahtumassa.

Kasvu Open auttaa pk-yrityksiä kurottelemaan kohti taivasta

Kasvu Open on usean eri tahon yhteisestä ponnistuksesta syntynyt pk-yritysten sparrausohjelma, joka auttaa maksutta kasvuhaluisia yrityksiä niiden kasvusuunnitelman pohjalta eri puolilla Suomea. Mukaan valitut yritykset saavat sparrausapua ja samalla kilpailevat toisiaan vastaan, ensin pääsystä valtakunnalliseen finaaliin ja sitten koko kilpailun voitosta.

Kilpailun voitosta on tarjolla lähinnä mainetta ja kunniaa, mutta matkalla osallistujayritykset käyvät läpi ”myllyn”, jonka tuotoksena syntyneet verkostot, opit ja ideat voivat parhaimmassa tapauksessa olla huomattavan arvokasta pääomaa matkalla kohti kasvua. Esimerkiksi ensimmäisen Kasvu Openin vuonna 2011 voittanut Naava on kovassa nosteessa ja keräsi juuri 2,2 miljoonan euron joukkorahoituspotin ruotsalaisen Pepins-joukkorahoitusyrityksen kautta.

Naavan viherseinä Vincitin keittiössä

Naavan viherseinä Vincitin keittiössä (lähde: Naava)

Lahden semifinaalissa pitchattiin ankarasti

Pitchaukselle ei kai ole oikein hyvää suomenkielistä käännöstä, mutta se tarkoittaa nopeaa ja tiivistettyä esitystä palvelun, tuotteen, tai liikeidean pääkohdista. Lahden alueen semifinaalissa mukana olleille yrityksille oli kullekin varattu minuutti aikaa esitykseensä, jolla piti pystyä vakuuttamaan kuulijakunta ja etenkin tuomaristo. Yrityksiä oli mukana laidasta laitaan, niin aivan tuoreita yrittäjiä kuin pitkän linjan konkareitakin, jotka halusivat uudistua ja kasvattaa yritystään. Semifinaalissa esiintyivät nämä yritykset:

  • Bean & Burner kahvipaahtimo, jonka verkkokauppa on aukeamassa lähiaikoina.
  • Levypyörä, jonka visio on olla maailman nopein vannevalmistaja.
  • Lahden Tavarataksit, jo pitkään toiminut kuljetusalan yritys, jossa on todettu, että nyt on aika uudistua.
  • Aurio Hoiva, joka tekee perinteistä palvelutyötä uudella mallilla.
  • Fasetti, entisöintiä ja verhousta tekevä yritys, joka on ostanut oikeudet valmistaa Carl-Gustaf Hiort af Ornäsin suunnittelemaa Siesta-lepotuolia uudistuotantona.
  • Népra, urheiluvaatebrändi, jonka toiminnan kulmakiviä ovat vaatteiden mukavuus ja vastuullisuus.
  • Makeup Mondo, meikkikoulu, jonka tavoitteena on laajentua ensin Suomessa ja sitten kansainvälisesti.
  • Tingleware, hyötypelejä valmistava softafirma, jonka pelien avulla mm. lievennetään pienten potilaiden pelkoja sairaaloissa.
  • LVI Lämpöpaja, joka lupaa tiputtaa lämmityskustannuksia uuden ajan lämmitysratkaisuilla.
  • Munjob, rekrytointia tehostava yritys, joka yhdistää työantajan ja työntekijän entistä paremmin.
  • EANA Center, kauneudenhuoltoalan koulutusta tarjoava yritys (joka oli juuri muuttanut nimeään, joten muut tiedot menivät valitettavasti vähän ohi).
  • Maisti Digital, reaaliaikaisen grafiikan ratkaisuja toimittava yritys, jonka tapahtumakanava-tuotteen avulla toteutettiin mm. Lahti 2017 kisakanava.

Kuten edeltä voi todeta, yritykset edustivat hyvinkin erilaisia lähtökohtia, joten pitchaukset olivat yhtä lailla kirjavia. Ne vaihtelivat muutamasta sekunnista minuuttiin, faktoista tarinaan, kuuluvasta vähemmän kuuluvaan, ja niin edelleen. Näin ulkopuoliselle kuuntelijalle ne tarjosivat paljon oppia siitä, mitä tulee huomioida, kun itse on jossain vaiheessa samassa tilanteessa.

Kasvu Open 2017 semifinaali, Lahti, Timo Koponen

Järjestävän tahon Timo Koponen lämmittelee pitchaajia ennen suoritusta

Voittajalla oli paras tarina, sattumaako?

Viime vuosina on paljon puhuttu tarinan voimasta ja monet tahot ovatkin yrittäneet muotoilla itselleen tarinaa, kuka paremmalla ja kuka huonommalla menestyksellä. Aurio Hoivan tarina oli sieltä paremmasta päästä ja kiinnitti ainakin tämän kuulijan huomion jo pitcahuksen aikana siinä määrin, ettei voittajaksi julistaminen ollut missään määrin suuri yllätys. Aurio Hoivan tarinasta kannattaa käydä lukemassa lisää yrityksen nettisivuilta, joskaan se ei ole siellä yhtä vaikuttava kuin Kasvu Openin pitchauksessa esitetty versio.

Kasvu Open 2017 Lahden seudun semifinaali, Hannu Olkkonen

Aurio Hoivan Hannu Olkkonen kukitettuna

Toisaalta, mitä tulee tarinan voimaan, kunniamaininnan sai Levypyörä hyvin pelkistetyllä esityksellään, joka kesti vain muutaman sekunnin. Ottaen kuitenkin huomioon yrityksen vision olla maailman nopein vannevalmistaja, esitys oli ehkä myös tarinana visioon soveltuva.

Saako tähän vielä jotenkin ympättyä digitalisaation?

No saa, helpostikin. Jo tapahtuman keynote-puheenvuorossa Viipurilaisen Kotileipomon Teppo Ylä-Hemmilä toi esiin digitalisaation ja siihen sopeutumisen. Hän muisteli, kuinka viitisen vuotta sitten mietittiin pitäisikö mennä Facebookiin vai ei. Tai tuleeko se digitalisaatio. Enää ei mietitä.

Myös sparraamassa olleiden ”mylläreiden” taholta tuli selvästi esiin, että Päijät-Hämeessäkin pk-yritykset ovat heränneet digitalisaatioon. Jopa siinä määrin, että esim. yritysneuvojilla on kalentereissa jo syksylle ruuhkaa näihin asioihin liittyen.

Toimituksen huomautuksena voisi tähän loppuun todeta, että jos tässä vaiheessa, vuonna 2017, on herätty digitalisaatioon (lue vaikka tästä, tästä, ja tästä), niin mikä helvetti siinä on oikein kestänyt? Aika kovalta takamatkalta joutuu lähtemään kilpailuun, mutta peli ei ole vielä menetetty, joten ei kun tossua toisen eteen vaan!

Simo Kari

Simo Kari

Pääpahis

• Savolais-hämäläinen introvertti, eli kiero, hidas ja umpimielinen. Melko toimiva yhdistelmä.
• Käytännön digitalisaation konkari; tavalla tai toisella jo yli 20 vuotta ruohonjuuritason muutoksessa puurtamassa.
• Osaamista on kertynyt varsinkin näistä aihealueista: IT, markkinointi ja projektinhallinta.
• Innokas penkkiurheilija ja tavallaan innokas kuntoilija.

Share This