Mitä on digitaalinen markkinointi?

| 17.5.2017

Digitaalinen markkinointi on jälleen yksi termi, joka tuntuu merkitsevän vähän eri asioita eri ihmisille. Suurimmaksi osaksi kuitenkin ollaan siitä yhtä mieltä, että se on kattotermi erilaisille markkinointitoimenpiteille, joita suoritetaan internetin ympärille muotoutuneita verkkopalveluita ja -teknologioita hyödyntäen.

Digitalisaatiosta se kaikki johtuu…

On ihan pakko mainita ensin muutama sana digitalisaatiosta, ennen kuin päästään varsinaiseen pihviin. Sitä pihviä ei nimittäin olisi ilman digitalisaatiota. Kirjoittelin aiheesta jo aiemmin (osa 1, osa 2 ja osa 3), joten en aio mennä kovin syvälle siihen tässä postissa.

Digitaalista markkinointia ajatellessa on kuitenkin hyvä pitää mielessä kuinka paljon maailma on mullistunut tietotekniikan yleistymisen myötä. Digitalisaatio ei sinänsä ole ihan tuore asia, mutta sen eteneminen on kiihtynyt valtavasti viime vuosina, samalla mullistaen useita eri aloja, mukaan lukien markkinoinnin.

Jos ajattelee, miten vielä vuosituhannen alkupuolella ihmiset kuluttivat mediaa ja miten markkinoija pystyi heidät tavoittamaan, niin nyt puhutaan pitkälti aika erilaisista keinoista. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2016 72% suomalaisista käytti internetiä useita kertoja päivässä ja jopa 79% suomalaisista ilmoitti käyttävänsä internetiä tavaroita tai palveluita koskevaan tiedonetsintään. Ei siis ihme, että myös markkinoinnin on täytynyt mennä internetiin.

Nainen ja digitalisaatio

Kuva: geralt / Pixabay

Onko perinteinen markkinointi sitten turhaa?

Ei ole, ainakaan mitenkään kategorisesti. Jos tavoittelemasi henkilö tykkää lukea Seuraa kesämökin ulkohuussissa istuessaan, niin silloin voi olla, että viestisi menee Seuran sivujen kautta hyvinkin tehokkaasti perille.

Tai toinen esimerkki omasta, aika tuoreesta tilanteesta: kun perustin yrityksen muutama kuukausi sitten, minulle tuli vähän ajan päästä ihan perinteisessä etanapostissa lahtelaisen tilitoimiston minulle suunnattu mainos. Jos en olisi jo ehtinyt hankkia kaverin suosituksen perusteella kirjanpitäjää, olisin hyvin todennäköisesti ollut tähän tilitoimistoon yhteydessä.

Digitaalinen markkinointi, konsulttihypeä vai aitoa asiaa?

Uusiin asioihin tuppaa kovin usein liittymään odotusarvoja, jotka ovat enemmän tai vähemmän viturallaan. Usein ne ovat yltiöoptimistisia tai edellä aikaansa, välillä taas eivät hypenluojat ehdi lainkaan mukaan, kun joku uusi megablingbläng pääsee yllättämään kaikki nurkan takaa.

On paikallaan kuitenkin muistaa, että vaikka mukana olisikin aimo annos hypeä, se ei automaattisesti tarkoita, että asia sinänsä olisi huono ja epäonnistunut. Täytyy vain suodattaa kuin Melitta, niin sieltä se paras osa kyllä erottuu.

Näin on myös digitaalisen markkinoinnin kanssa. Vaikka se nyt ei ainakaan kattoterminä mene hype hall of fameen, on aihepiirin ympärillä pyörinyt kuitenkin niukoilla katteilla varustettuja lupauksia ja kohtuuttoman suuria odotusarvoja.

On sankaritarinoita ja viisasten kiven löytäjiä, jotka varmasti ovatkin onnistuneet, mutta suurimmalle osalle meistä digitaalinen markkinointi on pääasiassa vain nopeasti muuttuvassa ympäristössä tehtävää raakaa työtä, jossa ei saada pikavoittoja, vaan pyritään tuloksiin työskentelemällä systemaattisesti, järkevästi ja ajantasaisia keinoja hyödyntäen.

Ninja

Kuva: Joey Gannon / Flickr

Mene nyt jo siihen pihviin

Menen, menen. Itse tykkään HubSpotin tavasta kuvata digitaalinen markkinointi niin, että se koostuu erilaisista digitaalisista asseteista (=omaisuudesta, tai mikä ihme tuo onkaan suomeksi) sekä taktiikoista hyödyntää niitä markkinoinnissa. Alla on muutamia esimerkkejä tyypillisimmistä asseteista ja taktiikoista, mutta kannattaa lukea tarkemmin tuo linkkaamani HubSpotin artikkeli, heidän blogissaan on ylipäätään laadukasta asiaa tämän aihepiirin ympäriltä.

Esimerkkejä asseteista
  • Nettisivut
  • Blogikirjoitukset
  • Sosiaalisen median kanavat (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram jne.)
  • Videot
  • Kuvat
  • Esitysmateriaalit
  • Käyttäjien luoma sisältö, esim. yrityksen tukifoorumi
Esimerkkejä taktiikoista
  • Hakukoneoptimointi
  • Sisältömarkkinointi (ks. täältä ja täältä lisää aiheesta)
  • Inbound-markkinointi (Zeeland ehdottaa tämän suomennokseksi vetovoimamarkkinointia)
  • Hakusanamainonta (pay-per-click, PPC)
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Natiivimainonta
  • Markkinoinnin automaatio

Tässä vaiheessa on vasta raapaistu pintaa, mutta on jo varmaankin selvää, että digitaalinen markkinointi koostuu laajasta kirjosta erilaisia teknologioita ja toimintatapoja. Kun ottaa vielä huomioon, että ala muuttuu nopealla tahdilla, niin ei ole sinänsä ihme, että termin sisällöstä on vähän erilaisia tulkintoja. Lisäksi, monilta osin myös perinteiset markkinoinnin ja IT:n rajat alkavat hämärtyä (ks. vaikkapa tämä kirjoitus Adobesta); miltä osin esimerkiksi markkinoinnin automaation toteuttaminen on markkinoinnin asiaa ja miltä osin IT:n?

Ideaalitilanteessa digitaalisessa markkinoinnissa yhdistyvät markkinointi- ja analytiikkaosaaminen sekä tekninen osaaminen. Tällöin muodostuu kattava ymmärrys siitä, millä tavalla viesti muotoillaan, millä keinoin sen saa tehokkaasti perille, sekä miten se sitten tuotti tulosta.

Vanha videokamera, FB live -tarra

Kuva: Sticker Mule / Unsplash

Digitaalisen markkinoinnin hyödyt

Tämä on tietyllä tavalla itsestään selvä asia, eli digitaalisella markkinoinnilla tavoitetaan yrityksen kohderyhmä sieltä, missä he viettävät aikaansa. Mutta sen takaa nousee pari erittäin tärkeätä asiaa, eli kohdennettavuus ja mitattavuus.

Kun laitat mainoksen sanomalehteen, et tiedä ovatko haluamasi lukijan silmät osuneet siihen ja jos ovat, niin onko hän rekisteröinyt lukemaansa. Toki kampanjan tehoa voi arvioida myynnin perusteella ja kyselytutkimusten avulla voi selvittää näkyvyyttä, mutta ne tulevat joka tapauksessa välillisinä tietoina ja jälkijunassa. Digitaalisen markkinoinnin osalta tilanne on hyvinkin erilainen.

Olet varmasti lukenut kuinka paljon Google tai Facebook tietävät meistä. Jopa pelottavankin paljon, vähän riippuen siitä, kuinka tiukat yksityisyysasetukset olet valinnut. Merkittävä osa tästä tiedosta on hyödynnettävissä digitaalisessa markkinoinnissa. Voit kohdentaa mainontaa vaikkapa kiinnostusten tai maantieteellisen sijainnin mukaan, tiedät tarkalleen miten ihmiset toimivat yrityksesi nettisivuilla, näet reaaliaikaisesti kävijät, pystyt mittaamaan miten mikäkin muutos vaikutti, ja niin edelleen.

Toisin sanoen, digitaalinen markkinointi paitsi mahdollistaa markkinoinnin tehokkaan kohdentamisen (ml. personoinnin), se myös oikein toteutettuna mahdollistaa laadukkaaseen tietoon perustuvan päätöksenteon.

Onko digitaalinen markkinointi vain isojen yritysten heiniä?

Lyhyt vastaus on, että ei missään tapauksessa, digitaalinen markkinointi on päinvastoin tuonut pienille ja keskisuurille yrityksille paremmat mahdollisuudet kilpailla isojen yritysten kanssa. Asia ei kuitenkaan lähempää tarkasteltuna ole aivan niin yksinkertainen.

Mikä yhdistää Facebookia, Googlea ja muita vastaavia alan pelureita? No, varmaan tietysti monikin asia, mutta etenkin se, että niiden omistajat haluavat yritysten tekevän pitkällä tähtäimellä paljon voittoa. Alkuvaiheessa tämä usein tarkoittaa sitä, että käyttäjien kerääminen palveluun on tärkeintä, joten siinä vaiheessa vielä palvelun käyttö on demokraattista, eikä vaadi välttämättä rahallista panostusta. Pikku hiljaa sitten ruuvia aletaan tavallaan kääntää tiukemmalle, niin että näkyvyyttä saadaksesi joudut käytännössä maksamaan yhä useammin ja useammin. Silloin tietysti isommat yritykset alkavat olla vahvoilla kilpailussa näkyvyydestä.

Hyvä uutinen kuitenkin on, että edelleen on hyvän ja laadukkaan sisällön avulla mahdollisuus päästä esimerkiksi Googlen orgaanisten hakutulosten kärkipäähän, mutta se vaatii joka tapauksessa panostusta, oli kyse sitten rahasta tai omasta työstä. Esimerkiksi blogi on edelleen toimiva väline laadukkaan sisällön jakamiseen ja onnistuessaan se toimii erinomaisena markkinointikanavana yritykselle. Se kuitenkin vaatii pitkäjänteistä työtä ja usein blogituotanto kuivahtaakin muutaman viikon tai kuukauden jälkeen.

Eivätkä kaikki yksinkertaisesti ole kirjoittajia, silloin on tietysti hankala pusertaa blogia tuutista ulos. Tällöin voi vaihtoehtona olla esimerkiksi ammattimaisen kirjoittajan hyödyntäminen; jos itse saa raapustettua ranskalaisilla viivoilla aiheesta paperille muutamia ydinasioita, niin hyvä kirjoittaja kyllä saa siitä aikaiseksi erinomaisen blogipostauksen. Toki tästä joutuu maksamaan jonkin verran, mutta sitten kannattaa arvioida panostuksen suhde saavutettavissa olevaan hyötyyn.

Hups, nyt lipsahti oma lehmä ojaan ihan viime metreillä, sori siitä. Jos kuitenkin haluat saada yhteyden ammattikirjoittajiin, niin Paha Digitalin tallista löytyy erinomaista osaamista. Paina alla olevaa yhteydenottonappia, siitä se lähtee liikkeelle.

Simo Kari

Simo Kari

Pääpahis

• Savolais-hämäläinen introvertti, eli kiero, hidas ja umpimielinen. Melko toimiva yhdistelmä.
• Käytännön digitalisaation konkari; tavalla tai toisella jo yli 20 vuotta ruohonjuuritason muutoksessa puurtamassa.
• Osaamista on kertynyt varsinkin näistä aihealueista: IT, markkinointi ja projektinhallinta.
• Innokas penkkiurheilija ja tavallaan innokas kuntoilija.

Share This