Paha Digitalin ensimmäinen vuosi melkein pulkassa!

| 27.1.2018

Paha Digital näki päivänvalon helmi-maaliskuun vaihteessa 2017. Siristeli siinä hetken silmiään, totesi moisen kirkkauden olevan koko lailla hanurista ja palasi takaisin varjoihin. Mitä siellä sitten tapahtuikaan?

Paha saa palkkansa. Joohan?

Ensimmäisistä kuukausista on päällimmäisenä jäänyt mieleen, että vaikka tulevaisuus välillä huoletti ja ehkä vähän pelottikin, niin se jäi aika pahasti innokkuuden jalkoihin. Jos sellaisen innon pystyisi säilyttämään työskentelyssä jatkuvasti, olisi tässäkin blogissa hieman tiukempi tahti kuin kirjoitus kerran muutamassa kuukaudessa. Mutta tästä lisää myöhemmin…

Byrokratia on monelle aloittavalle yrittäjälle iso peikko, eikä ihan ilman taisteluvammoja tämäkään yritys onnistunut luovimaan sen läpi. Lähinnä Lahden TE-palveluiden toiminta oli sellaista, että ei kovasti yrittämälläkään pysty löytämään siitä mitään hyvää sanottavaa. Mieli tekisi sanoa paljonkin muuta, mutta toisaalta on parempi yrittää unohtaa tuollaiset ja kääntää katse eteenpäin.

Sen sijaan Ladecista sain arvokasta apua, joka näin vielä jälkikäteen katsottunakin tuntuu olleen ihan kohdallaan. Laitetaan nyt nimikin tähän näkyviin, kun kerran on positiivisesta palautteesta kyse: hyödyllistä tietoa Ladecissa antoi henkilö nimeltä Samuli Kunnarus.

Tietokoneen ruudulla näkyy webinaari, ABC:n kahviossa

Webinaaria ABC:n kahviosta käsin

Sisäinen myynti-Manolito pysyy piilossa

Tiesin jo etukäteen, että myyminen tulee olemaan se kaikkein korkein este ylitettäväksi. Itsessä kun ei ole luontaisesti pisaraakaan myyntimiestä, niin oli vaan pystyttävä vääntämään jotain vaikka väkisin. No, väkisin väännetyltä se sitten näyttikin. Herranjestas.

Onneksi sentään on tullut aikaisemmin hoidettua hommat hyvin, joten verkostosta löytyi ensimmäiset asiakkaat Paha Digitalille. Ensimmäisen laskun lähettäminen oli juhlahetki, tosin vielä paremmalta tuntui nähdä jonkin ajan kuluttua maksu yrityksen tilillä.

Luonnollisesti tarkoitus oli myös syödä omaa lääkettä, eli hankkia näkyvyyttä digitaalisen markkinoinnin keinoin. Parin-kolmen kuukauden työnteon jälkeen alkoi senkin osalta näkyä jo tuloksia: hakusijoitukset alkoivat nousta ja yhteydenottoja tuli ihan orgaanisen haun kautta (luonnollisesti kysyin, miten olivat yrityksen löytäneet).

Hiirimatto, Paha Digital

Alkuaikojen merkittävin investointi oli hiirimatto

Hokistik!

Liiketoiminnan näkökulmasta täysin kuolleen kesän jälkeen syksy puhalsi taas eloa toimintaan. Viriteltiin yhteistyökuvioita, oli useampia tarjouskierroksia menossa ja tuli jopa muutamia pienempiä voittojakin. Siihen kun vielä päälle tuli yksi iso asiakkuus, niin yhtäkkiä sitä huomasikin, että päivät olivat täynnä tekemistä. Vieläpä laskutettavaa sellaista.

Ainakin startup-maailmassa toimineet ovat varmaankin törmänneet käsitteeseen ”hockey stick”, tai suomalaisittain hokistik, eli kun tasaisen alun jälkeen liikevaihto heilahtaakin jyrkkään kasvuun, siitä tulee kuvaajana jääkiekkomailaa muistuttava käppyrä.

Niinhän siinä sitten kävi, että jossain vaiheessa syksyä Procountorin ruudulla näkyi ihan selvä hokistik. No joo, kun hyvin vaatimattomasta tilanteesta lähtee liikkeelle, niin ei siihen lapaosaan mitään miljoonakauppoja tarvita, mutta se ja sama: omiin silmiin se näytti juuri täydelliseltä hokistikiltä!

 

Jääkiekkomaila

Hokistik. Aito kuva Procountorista.

Kasvaako vai ei?

Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että tekemistä riittää käytännössä niin paljon kuin suinkin jaksaa tehdä. Käytännössä tämä johtaa siihen, että on tehtävä erilaisia valintoja. Jo syksyllä tein sellaisen valinnan, että en toistaiseksi panosta oman yrityksen markkinointiin, koska en yksinkertaisesti jaksanut tehdä enempää työtä.

Tästä syystä esimerkiksi blogikirjoituksia ei ole tullut ja sivutkin ovat jääneet päivittämättä. Ei kovin hyvää mainosta digitaalisen markkinoinnin palveluita tarjoavalle yritykselle, vai mitä? Sivuhuomiona voi todeta, että kun sivujen sisältöön ei ole tullut päivityksiä, ovat hakusijoituksetkin laskeneet kuin lehmän häntä. No, kaikkea ei voi saada.

Mutta mitä yrityksen täytyisi silloin tehdä, kun tekemistä olisi enemmän kuin kapasiteetti antaa myöten? Hankkia lisää kapasiteettia, toisin sanoen siis työntekijöitä, eikö niin? Sitä minäkin tässä pohdin, kun Paha Digitalin yksivuotispäivä lähestyy. Kasvaako vai ei?

Alusta asti lähdin tekemään asioita sillä tavalla, että tämä olisi yritys, joka tulee jossain vaiheessa kasvamaan. Ajatuksissa ei siis ollut freelancerin polku, vaikka sekin oli kyllä vaihtoehtona mielessä. Juuri tällä hetkellä se freelancerin polku tuntuu kylläkin houkuttelevammalta kuin vuosi sitten.

Ensinnäkin, työntekijän palkkaaminen on iso askel, niin tekemisen kuin vastuunkin osalta. Nykyisellään toimin yksityisyrittäjänä ja teen erilaisia projekteja huippukumppanien kanssa. Toisin sanoen, tällä mallilla on tarjota sellaista vapautta, jolla on aika suuri arvo jo sinänsä.

Toiseksi, minulta on toistaiseksi ostettu huomattavasti paljon enemmän omaa ammattitaitoani kuin firmani myymiä palveluita. Toisin sanoen, kasvun tiellä täytyisi panostaa paljon enemmän yrityksen palveluiden kehittämiseen, muun tekemisen kustannuksella, ja se ei taas tällä hetkellä tunnu ajankohtaiselta vaihtoehdolta.

No, ei passaa ainakaan valittaa, koska toisen vuoden alkaessa käsillä on ehdottomasti positiivinen ongelma. Katsellaan sitten vuoden 2019 blogipostauksessa mihin tie johti.

Simo Kari

Simo Kari

Pääpahis

• Savolais-hämäläinen introvertti, eli kiero, hidas ja umpimielinen. Melko toimiva yhdistelmä.
• Käytännön digitalisaation konkari; tavalla tai toisella jo yli 20 vuotta ruohonjuuritason muutoksessa puurtamassa.
• Osaamista on kertynyt varsinkin näistä aihealueista: IT, markkinointi ja projektinhallinta.
• Innokas penkkiurheilija ja tavallaan innokas kuntoilija.

Share This