Sopiiko Google AdWords pk-yrityksen markkinointiin?

| 25.8.2017

Google AdWords on väline, jonka avulla voi parhaimmillaan tavoittaa kohderyhmänsä huomattavan tehokkaasti. Kohtuullisen pienen aloituskynnyksen takia myös pk-yrityksen kannattaa tutkia sopisiko AdWords yrityksen markkinointitarpeisiin. Mitattavuuden ansiosta sen hyödyllisyys on mahdollista todeta yksiselitteisesti ja ilman arvailuja.

Mainettaan parempi Google AdWords

Google AdWords? Siis ne mainokset, joiden ohi pitää skrollata, jotta näkee varsinaiset hakutulokset? No… näinhän se kieltämättä on, ainakin osin. Asia ei tosin ole ihan noin yksioikoinen, muutamastakin syystä.

Ensinnäkin, AdWords on muutakin kuin pelkästään ne hakutulosten yhteydessä näkyvät mainokset. Riippuen mainostajan itsensä tekemistä valinnoista, eri tyyppiset mainokset voivat näkyä myös YouTubessa ja Googlen muilla sivustoilla, muilla mainoksia näyttävillä verkkosivustoilla sekä sovelluksissa. Ne voivat näkyä käyttäjän tekemään hakuun liittyen, tai riippuen siitä, millä verkkosivustoilla hän vierailee, tai mitä tietoja Googlella on hänen kiinnostuksistaan, iästään, sukupuolestaan jne.

Toiseksi, mainokset voivat myös olla toimivia ja tulosta tuottavia. ”Voivat” tässä sanamuotona siksi, että mikään onnistumisautomaatti AdWords ei ole, vaan useampi asia täytyy tehdä oikein, jotta tuloksia alkaa tulla. Erityisen hyvänä puolena pidän sitä, että oikein toteutettuna AdWordsin kautta saatava hyöty on konkreettisten lukujen kautta selkeästi arvotettavissa. Esimerkiksi verkkokaupan yhteydessä AdWordsia käytettäessä voidaan parhaimmillaan nähdä suoraan kuinka monta euroa jokainen mainontaan sijoitettu euro on tuonut kassaan.

Kolmanneksi, AdWordsin mainokset voivat olla hakua tekevällekin hyödyllisiä. Esimerkiksi olen itse löytänyt muutamankin mielenkiintoisen uuden pilvipalvelun juuri mainosten kautta, ne kun eivät ole vielä muuten ehtineet saada orgaanista hakunäkyvyyttä. Lisäksi, jos olet esimerkiksi seurannut Googlen hakutulosten yhteydessä näkyviä (eli huutokaupassa pärjänneitä) mainoksia, niin ovathan ne laadultaan aika hyviä, varsinkin jos kyse on yhtään kilpaillummasta hakutermistä.

Neljänneksi, Google tekee rahaa mainoksilla. Eikä mitään killinkejä, vaan mennään enemmänkin sulttaanin aarrekammio -osastolle. Viime vuonna Googlen mainostuotot olivat lähes 80 miljardia dollaria, eli melkein 90% yhtiön koko liikevaihdosta. No, mitä tämä tarkoittaa? Ainakin sitä, että he haluavat jatkossakin varmistaa tämän rahasammon jauhavan tehokkaasti. Toisin sanoen, Google tulee tavalla tai toisella varmistamaan sen, että AdWords tuottaa tulosta myös heidän asiakkailleen, koska muuten nämä etsisivät tehokkaamman mainoskanavan.

Yhtenä esimerkkinä tästä on ao. kuvakaappaus tekemästäni hausta, jossa ei ilman alaspäin vieritystä näy ensimmäistäkään orgaanista (”aitoa”) hakutulosta.

Haku, hieroja, lahti

Pienellä panostuksella liikkeelle

AdWordsiin pätee sama kuin moneen muuhunkin digimarkkinoinnin tekemiseen: liikkeelle pääsee halutessaan hyvinkin pienellä panostuksella. Tässä on kyllä koira ainakin vatsaa myöten haudattuna, sillä rahallinen panostus voi olla pieni, mutta vaivaa joudut toki näkemään. AdWordsin miljoonan vivun ja vipstaakin omaksuminen ei ole ihan helpoimmasta päästä, mutta onneksi netti on pullollaan (varsinkin englanninkielistä) ilmaista opetusmateriaalia.

Jos olet valmis sijoittamaan aikaasi AdWordsin opiskeluun ja lähdet itse toteuttamaan mainostusta, niin sitten rahaa ei tosiaan tarvita paljon. Mitään kuukausi- tai vuosimaksua ei ole, kuten ei myöskään ole minimibudjettia. Esimerkiksi yhden euron päiväbudjetilla voi lähteä liikkeelle, toki silloin kannattanee kohdentaa mainostus vähemmän kilpailtuihin hakutermeihin. Näiden haarukointiin voi hyödyntää esimerkiksi Googlen Avainsanojen suunnittelija -työkalua, joka antaa mm. vinkkejä ja suuntaa siitä, mitä vaihtoehtoisia avainsanoja voisit käyttää, kuinka kilpailtuja ne ovat ja mikä voisi olla hintaluokka.

Näkymä Googlen Avainsanojen suunnittelijan tuloksista

Googlen Avainsanojen suunnittelija

Avainsana on kohdistaminen (siis AdWordsin käytössä)

No joo, on toinenkin yhtä tärkeä avainsana, eli mitattavuus. Kuten tuossa alkupuolella totesin, oikein toteutettuna AdWordsin kautta saatava hyöty on konkreettisten lukujen kautta selkeästi arvotettavissa. Jos esimerkiksi näet analytiikasta, että jokainen AdWordsiin sijoitettu euro tuottaa viivan alle kolme euroa, niin onhan sen pohjalta helpompi tehdä päätöksiä kuin jonkun perstuntuman tai kananluiden perusteella.

Mutta palatakseni tuohon alaotsikkoon, kohdistaminen on yksi merkittävimpiä AdWordsin hyötyjä. Kampanjoiden huolellisen suunnittelun ja seurannan avulla osumaprosenttia voidaan parantaa niin, että mainokset kohdistuvat juuri oikeille henkilöille oikeaan aikaan.

Esimerkiksi lounaspaikka saattaisi tehostaa mainostensa näkyvyyttä lounasaikaan, parin kilometrin säteellä sijainnistaan ja etenkin mobiililaitteisiin. Näin puhelimestaan lounaspaikkaa hakeva, lähettyvillä oleva henkilö näkee suurella todennäköisyydellä kyseisen ravintolan mainoksen, joka vastaa juuri käsillä olevaan tarpeeseen. Mainoslaajennusten avulla lounaspaikka voi vielä näyttää hakijalle suoraan ravintolan osoitteen karttalinkkinä, joten sijainnin etsiminenkään ei ole ongelma.

AdWords tarjoaa kohdistamiseen kattavan valikoiman keinoja, joista osa on kattavampia ja osa vähemmän kattavia. Kattavampiin kuuluvat esimerkiksi avainsanat, ajankohta, sijainti, kieli ja laite. Vähemmän kattaviin kuuluvat muun muassa demografiset tiedot ja haun tekijän kiinnostuksen kohteet. Nämä ovat enemmän riippuvaisia esimerkiksi siitä, miten tarkka haun tekijä on omasta yksityisyydestään. Nyrkkisääntönä voinee kuitenkin pitää, että Google tietää meistä enemmän kuin haluaisimme sen tietävän.

Sopiiko Google AdWords siis pk-yrittäjälle?

Lyhyesti ilmaistuna monelle yritykselle AdWords on markkinointikanava, jota ei kannattaisi jättää hyödyntämättä. Toisin sanoen, vähintäänkin kannattaisi tutkia sen soveltuvuus omalle yritykselle. Perusteeksi voisi sanoa vaikkapa sen, että digitaaliseen markkinointiin käytettävä rahamäärä kasvaa jatkuvasti perinteisen markkinoinnin kustannuksella, ja siitä taas Google hallitsee leijonanosaa. Siinä tuskin on syynä sen huono toimivuus. No, voivathan ne miljoona kärpästä tietysti olla väärässäkin, mutta en löisi vetoa sen puolesta.

Nimenomaan pk-yritykselle sopivuuden puolesta taas puhuu se, että kohtuullisen pienellä rahasummalla pääsee jo tekemään jotain. Kokeilepa laittaa TV-mainontaan 30 €/kk ja katso kuinka paljon ruutuaikaa sillä saa.

Lopuksi, jos et arvosta markkinoinnillisen kulman lisäämistä blogipostaukseen, kannattaa hypätä seuraavan, eli viimeisen kappaleen yli. Kiitokset kuitenkin tähän asti lukemisesta!

Mikäli pääsit tähän asti, AdWords markkinointikanavana kiinnostaa, etkä halua tehdä kaikkea itse, niin meiltä löytyy AdWords-sertifioitua apua. Ota yhteyttä haluamallasi tavalla, niin katsotaan voidaanko auttaa!

Simo Kari

Simo Kari

Pääpahis

• Savolais-hämäläinen introvertti, eli kiero, hidas ja umpimielinen. Melko toimiva yhdistelmä.
• Käytännön digitalisaation konkari; tavalla tai toisella jo yli 20 vuotta ruohonjuuritason muutoksessa puurtamassa.
• Osaamista on kertynyt varsinkin näistä aihealueista: IT, markkinointi ja projektinhallinta.
• Innokas penkkiurheilija ja tavallaan innokas kuntoilija.

Share This