Sisältömarkkinointi on pelottavaa.

Saattaa olla. Mutta se on myös tie Googlen hakutulosten kärkipäähän.

Sisältömarkkinointi on pelottavaa.

Saattaa olla. Mutta se on myös tie Googlen hakutulosten kärkipäähän.

Perinteisessä markkinoinnissa ja mainonnassa kerrot maailmalle olevasi rokkitähti. Sisältömarkkinoinnissa osoitat olevasi sellainen.

Robert Rose

Miksi sisältömarkkinointi?

U

No kun ne ihmiset googlettaa

Nykyään jopa yli 90 % ihmisistä hakee verkosta tietoa tuotteista tai palveluista ennen ostopäätöstä.

Ne ei jaksa selata hakutuloksia pitkälle

”Jos haluat piilottaa jotain, laita se hakutulosten toiselle sivulle.”
(Vanhan kansan sanonta)

Kärkeen pääsee laadukkaalla sisällöllä

Tsiljoona insinööriä kehittää hakualgoritmia koko ajan niin, että se löytäisi laadukkaan ja kiinnostavan sisällön.

Laadukas sisältö jauhaa tulosta pitkään

Laadukas sisältö ei ole kertakäyttöistä. Parhaimmillaan se hyödyttää yritystä jopa vuosikausia.

Mitä haasteita sisältömarkkinoinnissa on?

wtfdivi014-url15

Tungos

Taistelet elintilasta valtavaa sisältötulvaa vastaan.

wtfdivi014-url16

Se vaatii työtä

Laadukas sisältö ei synny itsestään. Asiantuntijan valjastaminen sisällöntuottajaksi voi olla vaikeampaa kuin myyjän löytäminen rautakaupasta.

wtfdivi014-url17

Se vaatii kärsivällisyyttä

Työtä täytyy tehdä pitkäjänteisesti, tulokset tulevat viiveellä.

wtfdivi014-url18

Pelikenttä muuttuu koko ajan

Tänään jokin väline toimii, huomenna jokin toinen. Onneksi laadukas sisältö kuitenkin kiinnostaa ihmisiä aina.

Miten pääset sisältömarkkinoinnissa alkuun?

  • 1. Mikäli englanti taipuu, tässä muutama hyvä resurssi tutustuttavaksi :

1. Content Marketing Institute. Nimensä mukaisesti keskittynyt sisältömarkkinointiin.
2. HubSpot. Hieman eri näkökulmasta (inbound marketing) asiaa katsova softafirma. Todella laadukas blogi.
3. Moz. Edelleen hieman eri näkökulmasta (hakukoneoptimointi) asiaa katsova softafirma. Myöskin laadukas blogi.

  • 2. Muutama perusasia muistettavaksi:

1. Mitä paremmin tunnet kohderyhmäsi, sitä paremmin pystyt kohdistamaan sisältösi heille.
2. Sisältöä tuottaessasi pyri auttamaan kohderyhmääsi, pyri tarjoamaan heille ratkaisuja ongelmiin.
3. Älä pelkää virheitä liikaa. Sen osan suomalaisuudesta voi heittää romukoppaan.
4. Jos sinulla riittää kanttia vähän provosoida ja laittaa itsesi peliin, onnistumismahdollisuutesi kasvavat. Varovaisuudella saavutetaan varovaisia tuloksia.

  • 3. Tee työtä järkevästi:

1. Järjestelmällisellä toimintatatavalla puskeminen voi tuottaa aluksi tuskaa, mutta koituu pitkällä tähtäimellä hyödyksi.
2. Hyödynnä moderneja työkaluja. Esimerkiksi Trello ja Slack ovat hyväksi koettuja ryhmätyövälineitä ja niiden ilmaisversioillakin pärjää aika pitkälle.
3. Mittaa tuloksia. Google Analytics on myös ilmainen työkalu, jonka avulla saa jo kaivettua hyvinkin paljon tietoa.
4. Muista kommunikoida tehtyjä asioita ja saavutuksia myös firman sisällä. Kaikille sisältömarkkinoinnin hyödyt eivät ole itsestään selviä.

  • 4. Tilaa ilmainen tilannekartoitus:

Tilaa yrityksellesi ilmainen tilannekartoitus sekä sen pohjalta tehtävät toimenpidesuositukset jättämällä yhteystietosi alla olevan napin kautta. Sisältömarkkinoinnin hengen mukaisesti tarkoitus on tarjota sinulle hyödyllistä tietoa, eli tämä ei sido yritystäsi mihinkään, voit pitää tulokset itselläsi ja tunkea Paha Digitalin yhteystiedot mappi ö:hön, jos siltä tuntuu.

Tilaa ilmainen kartoitus

Kun olet lähettänyt yhteystietosi, olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian sopiaksemme tarkemmin kartoituksen tekemisestä.