"Paha saa aina palkkansa!"

Tarina, jossa on pää ja häntä, mutta välistä puuttuu vähän.

Tausta • Synty • Perusta • Tekijät

Johdanto, eli tuolta se tuli ja tuonne se meni

Helmikuussa 2013 hieman nykyistä kokemattomampi ja tuuheatukkaisempi Simo Kari (tästedes esiintyy myös muodossa ’minä’) sai tehtäväkseen ottaa Miradoren markkinoinnin vedettäväkseen. Tarkoituksena oli toteuttaa viimeisten vuosien aikana digitalisaation myötä täysin muuttunutta markkinointia modernisti, panostaen etenkin sisältömarkkinointiin.

Ja sitähän sitten tehtiin. Jätän yksityiskohdilla herkuttelun vielä takataskuun, mutta todettakoon, että jotain olisi voinut jättää tekemättä, jotain olisi voinut tehdä toisin ja jotain onnistui oikein hyvinkin. Mikä kuitenkin tärkeintä, oppia tuli roppakaupalla.

Tuli myös tuloksia. Nostan tuossa alla esiin muutaman esimerkin, jotka olivat pienehkölle, ei-niin-seksikästä yrityssoftaa tekevälle putiikille kelpo lukuja. Lisäksi, toisena vuonna päästiin jo sille tasolle, että digitaalisen markkinoinnin toimenpiteiden avulla hankittiin keskimäärin yli 500 uutta liidiä viikossa.

Miradoren markkinointia pyörittäessäni myös huomasin, että moni perinteinen markkinointitoimisto ei ollut oikein osannut sopeutua muuttuneeseen maailmaan. Aika usein meille tarjottiin kalliita ja tehottomia ratkaisuja, jotka olivat nykymittapuun mukaan peräisin kivikaudelta. Toki oli paljon niitä sopeutuneitakin tekijöitä, joista monien kanssa sitten päädyttiinkin yhteistyöhön. Joka tapauksessa, mieleen alkoi hiipiä ajatuksia, että tässä voisi olla markkinarako…

…Googlen hakusijoituksissa kautta englanninkielisen maailman muutamalla tavoitellulla hakusanalla.

…nettisivujen vierailumäärien kasvu jo ensimmäisen vuoden aikana.

…vierailua nettisivuilla parhaana yksittäisenä päivänä.

Hikoilua, ähinää ja jotain siitä sitten syntyi

Helmikuussa 2017 vakuutuin täysin siitä, että yrityksen synnyttämiseen vaaditut lukuisat lomakkeet ovat kosto. Ilkeä ja pirullisen ovela kosto, jota en katsonut ansainneeni, mutta jonka kuitenkin osakseni sain.

Yksi työläimmistä asioista oli löytää hyvä ja vapaana oleva nimi yritykselle. Monta vaihtoehtoa karahti siihen, että vähintään verkkotunnus oli jo jonkun muun käytössä. Lopulta kuitenkin – suomalaiskansalliseen tapaan saunassa – ajatukset lähtivät etenemään suuntaan, joka johti läpimurtoon.

Ajatuskulku eteni siten, että uutta yritystä perustaessa ei ihan ilkeä kehua sen olevan vielä hyvä, mutta eipä se ole toisaalta kauhean myyvää kutsua yritystä huonoksikaan. Mutta Paha, se voisi olla ihan hyvä nimi. Sitä paitsi, aina sanotaan että paha saa palkkansa.

No, eihän tietenkään pelkkää nimeä Paha voinut rekisteröidä yrityksen nimeksi, koska se nyt vaan ei käy. Sillä se ei käy. Niinpä nimeksi sitten muodostui Paha Digital.

Perustukset ovat syvällä digitalisaatiossa

Johdannosta kävi jo jonkin verran ilmi yrityksen taustaa. Vielä askel taaksepäin, niin päästäänkin jo megatrendien osastolle. Sieltä löytyvät digitalisaatioglobalisaatio sekä yrittäjyyden nousu, jotka muodostavat perustan toiminta-ajatukselle.

Digitalisaatio
Teknologia kehittyy tällä hetkellä kiihkeämpään tahtiin kuin koskaan aiemmin. Tämä kehitys synnyttää jatkuvasti uusia tapoja toimia ja jopa kokonaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Yritykselle on elintärkeää muovata toimintaansa ketterästi ja joustavasti, niin että se sopeutuu mahdollisimman hyvin  ja nopeasti muuttuvaan maailmaan.

Globalisaatio
Paljolti juuri digitalisaation mahdollistamana me emme enää kilpaile edes kotimarkkinoilla vain toisia suomalaisia tai Suomessa toimivia yrityksiä vastaan, vaan yrityksen alasta riippuen kilpailu voi tulla mistä tahansa. Tämä avaa myös uusia mahdollisuuksia yrityksen toimintaan; yhtä lailla omia toimenpiteitä voidaan suunnata kansainvälisille markkinoille tai vaikkapa tarvittaessa tehdä helposti yhteistyötä ulkomaisten toimijoiden kanssa.

Yrittäjyyden nousu
Digitalisaatio ja globalisaatio luovat jatkuvasti uusia mahdollisuuksia sellaiselle, joka kykenee tarttumaan tilaisuuteen. Samaten kynnys aloittaa yritystoiminta on madaltunut, sillä hyvinkin pienellä alkupääomalla voi päästä liikkeelle, riippuen liiketoiminnan luonteesta. Merkittävä osa viime vuosien uusista työpaikoista Suomessa onkin syntynyt nimenomaan pk-sektorille.

Paha Digitalin toiminta-ajatuksena on pienten ja keskisuurten yritysten digitalisoinnin edistäminen.

Tekijät

Simo Kari

Simo Kari

Toimitusjohtaja, myynti ja projektit

Olen taistellut digitalisaation eturintamassa jo yli 20 vuoden ajan, ensin IT- ja projektitehtävissä ja viimeiset vuodet markkinoinnissa. Aiemmasta työhistoriastani löytyvät mm. UPM, HCL Technologies, sekä Miradore, jonka markkinointitoimintoa johdin muutaman vuoden ajan.

📞 +358 40 524 3593

Mikko Salmenius

Mikko Salmenius

Verkkokaupan asiantuntija

Olen kokenut verkkokaupan ammattilainen yli 15 vuoden kokemuksella. Työhistoriaani mahtuu mm. ikoninen NetAnttila, Kodin1.com ja Citymarketin verkkokauppa, konsultin tehtävät Smilehousella, globaali Sports Trackerin verkkokauppa ja Eurokankaan verkkoliiketoiminnan kehitys ja johtaminen.

📞 +358 45 7877 4744

Dick Lindertz

Dick Lindertz

Sosiaalisen median asiantuntija

Olen hyödyntänyt sosiaalista mediaa menestyksellä liiketoiminnan kasvattamiseen niin kauan kuin se on ollut mahdollista. Olen erikoistunut sosiaalisen median kaupalliseen hyödyntämiseen markkinoinnissa, sekä uusien asiakaskohderyhmien hankkimiseen kasvuhakkeroinnin avulla. Yli 30 vuoden työhistoriastani löytyvät mm. Instru Data, CA, Microsoft ja Efecte.